#1 2008-07-09 20:36:16

toMCzak

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2008-07-09
Posty: 6
Punktów :   

Afrika Bambaataa - pionier hip-hop`u

Afrika Bambaataa

http://img293.imageshack.us/img293/2724/bambaataa2ta8.jpg

Postać, która chyba najmocniej przyczyniła się do rozwoju i promocji kultury hip-hop na całym świecie. Założona przez niego międzynarodowa organizacja Zulu Nation stanowi fundamentalne źródło wiedzy na temat wyżej wymienionej kultury oraz jest nośnikiem swoistych wartości.

Jego właściwe imię brzmi Kevin Donovan i był pionierem wśród DJ`ów oraz producentów hip-hop`owych. Na światy przyszedł 10 kwietnia 1960 r. w jednej z dzielnic Nowego Jorku – Bronksie. Tam też przyłączył się do jednego z największych i najniebezpieczniejszych gangów w mieście – Black Spades. Lata siedemdziesiąte to rewolucja mentalna i rozwój wielu pacyfistycznych ruchów. Wcześniejsza aktywna działalność społeczno – polityczna takich przywódców duchowych jak: Martin Luther King, czy Malcolm X, pozostawiła trwały ślad w umysłach czarnej młodzieży. Chociażby nauki „Nation of Islam” nakłaniały młodych do zrezygnowania z przemocy w ramach działalności gangów. To właśnie tą wiedzę wziął sobie Bambaataa do serca i nie czekając długo zakłada własną organizację – Zulu Nation. Do stworzenia takiej grupy zainspirował go film poświęcony walce afrykańskiego plemienia Zulusów skierowanej przeciwko kolonizatorom brytyjskim. Jego pseudonim artystyczny pochodzi od honorowego imienia przywódcy Zulusów.

Afrika postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i zaczął nawoływać wszystkich Afroamerykanów do zaprzestania przemocy i połączenia sił, w celu zmiany ich obecnej sytuacji społecznej. W sukurs przyszedł mu hip-hop. To właśnie narodziny tej muzyki nasunęły Baambacie pewien pomysł. Widząc w niej ogromny potencją scalający czarną młodzież , zamienił walkę z bronią na pojedynki breakedance. Sam także zaczął zapoznawać się z nowym brzmieniem. Wkrótce stał się jednym z najważniejszych DJ`ów hip-hop`owych. Założona przez niego organizacja Zulu Nation miała walczyć z przemocą i narkotykami oraz budować jedność społeczną. Muzyka była perfekcyjnym narzędziem przekazu tych pozytywnych treści.

O Bamie mówiło się: mistrz płyt. W całym Nowym Jorku nikt nie miał takiej kolekcji winyli. Na, odbywające się regularnie od połowy lat 70., imprezy przychodziło po kilkaset  osób. Bronks podzielił się wówczas na trzy części: Bam opanował południowy zachód, Kool DJ Herc – pólnocny zachód, w centrum panował Grandmaster Flash. Prymitywne sety Bama były najbardziej zróżnicowane. Oprócz klasycznych funkowych breaków, puszczał wiele muzyki afrykańskiej, kalipso, popu, punka, reggae, a nawet melodie z reklam telewizyjnych. Afrika często zrywał naklejki ze swoich płyt, bo inni DJ`e usiłowali dowiedzieć się, jakie kawałki Bambaataa gra na swoich imprezach.

Kevin Donovan animował rodzącą się kulturę hip-hop nie tylko na samym jej początku. Przez całe lata 80-te aktywnie uczestniczył w nagrywaniu płyt i angażował się w wiele społecznych ruchów. W 1980 roku wyprodukował singel The SoulSonic Force zatytułowany „Zulu Nation Throwdown”, który stał się impulsem do dalszego rozwoju ruchu Zulu. Bamowi przypisuje się także spopularyzowanie gatunku electro. To on pierwszy połączył w całość hip-hop`owe rytmy z elektrosyntetycznymi brzmieniami. Efektem był jeden z pierwszych klasyków hip-hop`u, utwór „Planet Rock”, pozostający do dziś niedoścignionym hitem electro. Duży sukces odniosły także nagrane w podobnej konwencji kawałki „Renegades Of Funk” i „Looking For A Perfect Beat”, wszystkie pochodzące z albumu „Planet Rock – The Album”, debiutanckiego krążka Afrika Bambaataa & The SoulSonic Force, wydanego w 1986 roku w wytwórni Tommy Boy Music.

Bam niejednokrotnie przekonał publikę, że jest artystą o szerokich horyzontach i jednocześnie aktywnym działaczem ruchu społecznego. Najpierw był działaczem ruchu Free James Brown, a następnie, jako pierwszy artysta hip-hop`owy, nagrał wspólny utwór z ojcem muzyki funk. Kawałek „Peace Love & Unity” to podziękowanie złożone Jamesowi Brownowi za dostarczenie inspiracji muzyce hip-hop.

http://img410.imageshack.us/img410/5384/007809nx5.jpg

Na długiej liście artystów, z którymi Bam współpracował w latach 80., figurują m.in.: John Lydon z Sex Pistols (razem wystąpili na kawałku sygnowanym projektem Time Zone), klasycy funku – George Clinton i Bootsy Collins oraz popowi artyści – Boy George i UB40. Z Billem Laswellem wydał album „Shango Funk Theology” (jako Shango, 1984), a w 1986 roku swój właściwy solowy debiut „Beware (The Funk Is Everywhere)”. Eksperymenty Bama z muzyką elektroniczną wpłynęły na rozwój wielu tanecznych stylów lat 80. i 90. (Detroit Techno, Miami Bass, Chicago House). Nie porzucił jednak hip-hop`u w jego najczystszej formie. Patronował formułującemu się pod koniec lat 80. kolektywowi muzycznemu Native Tongues – grupie zaprzyjaźnionych zespołów (m.in. A Tribe Called Quest, De La Soul, Jungle Brothers), która swoją muzyką miała propagować pozytywne treści.

Lata 90-te to przede wszystkim kontynuacja solowej kariery Bama. Wydał wtedy cztery albumy z nowym materiałem, który często balansował na pograniczu techno. Wiele czasu poświęcił na rozwój Zulu Nation. Obecnie organizacja ma międzynarodowy status i oddziały w bardzo wielu państwach, także w Polsce. Zulusi, kierując się zbiorem klarownych reguł, dążą do doskonalenia jednostki, angażują się w liczne akcje społeczne (np. walka z uprzedzeniami rasowymi). Jako ambasador kultury hip-hop i funku Afrika Bambaataa podróżuje po całym świecie, głosząc pozytywne przesłanie Zulu Nation i tworząc podwaliny rozwoju hip-hop`u i funku. Zawitał także do Polski – w 1998 roku odwiedził Sopot, zaś w maju 2005 zagrał sety DJ`skie w Warszawie i we Wrocławiu, które niestety nie zgromadziły odpowiednio licznej widowni, na jaką bez wątpienia zasługuje pionier.

http://img90.imageshack.us/img90/952/arton129ui9.jpg

Ostatnie projekty muzyczne Bama to przede wszystkim dobrze sprzedająca się płyta „Zulu Groove” (1997) oraz albumy: „Hydraulic Funk” (2000), „Electro Funk Breakdown” (2001) i „Dark Matter Moving At The Speed Of Light” (2004).


Dyskografia:

Beware (The Funk Is Everywhere), 1986, Tommy Boy Music;
Planet Rock – The Album, 1986, Tommy Boy Music;
Death Mix Throwdown, 1987, Blatant;
The Light, 1988, EMI Records;
1990-2000: The Decade Of Darkness, 1991, EMI Records;
Don`t Stop...Planet Rock (The Remix EP) (EP), 1992, Tommy Boy Music;
12 Mixes, 1994, ZYX Records;
Warlocks And Witches, Computer Chips, Microchips And You, jako Time Zone, 1995, PRO;
Jazzin` By Khayan, 1996, ZYX Records;
Lost Generation, 1996, Hot Productions;
Zulu Groove, 1997, Hudson Vandam;
Electro Funk Breakdown, 1999, DMC;
Dance Album, 2000, SPV;
Hydraulic Funk, 2000, Strictly Hype;
Electro Funk Breakdown, 2001, DMC;
Looking For The Perfect Beat: 1980 – 1985, 2001, Tommy Boy Music;
Eastside, 2003, Obsessive;
Dark Matter Moving At The Speed Of Light, 2004, Tommy Boy Music;
Shango Funk Theology, razem z Bill Laswell, jako Shango, 1984, Celluloid;

Oficjalna strona Zulu Nation Poland (kliknij na obrazek aby przejść na stronę)

http://img89.imageshack.us/img89/3276/zuluen6.jpg

Zapraszamy do dyskusji na temat ikony kultury Hip-Hop!

Ostatnio edytowany przez toMCzak (2008-07-09 21:17:49)

Offline

 

#2 2008-07-09 21:59:32

Beren

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2008-07-03
Posty: 2
Punktów :   

Re: Afrika Bambaataa - pionier hip-hop`u

Zulu Nation & laboRAPtorium KING ! skurwisinki

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora